Monday, July 23, 2012

Cara Mengurangkan Ulser

                            

Holla Hollaaa.. :)
hye korang, puase tak hari nie?
alololo.... klau ye pun puasa, tak yah la buat muke sememeh mcm tu.. aku pun puasa jgk. tapi cergas je menghapdet blog nie haa. (masuk bakul angkat sendiri)

time2 puase nie la selalunye ulser suke melekat kt mulut aku, kau dan dia kan?( haha ayat tak boleh bla doe) yela.. time puase mane boleh minum air ye dak. so, dlm mulut tu pun panas dek kerana suhu badan korang. dan aku adalah salah sorang nye. sakit tak terkata. nak makan sakit, nak minum sakit and yg paling sakit, bila korang bangun tido. time tu mulut pun kering je kn, sekali nk bukak, perghh !! sakit gler kowt.. haha.. bersabar la ye..

kat sini aku nak bagi tips sikit la mcm mne nk suruh ulser nie berambus laju2 dari mulut korang tu.
tips nie, ikut org jugak. kesan yg korang dpt tu mungkin berbeza. Ada yang sedap and ade yang tak sedap.. ikut korang la nk try yang mane satu.. :D
okey, let's begin..

1. Garam

Haaa... yang nie kalau letak kt ulser, mmg akan cepat mereka berambus dari mulut korang.. tapi pedih.sampai meleleh air liur air mata klau guna cara nie..nie garam halus, kalau guna garam kasar, lg ummpp !! try la. itu pun kalau kau nak. sebab yang sakit kau, bukan aku.. hahaha



 2. Bonjela

oke.. Yang nie pulak, mmg khas untuk ulser.. korang boleh la dapatkan di farmasi. atau pun, kalau nk free, pegi je klinik panel mak ayah korang. cara nie oke sikit, tak meleleh air mata punye. sejuk je.
yang nie aku penah jugak gune, tapi lepas 1/2 mggu lps tu baru ulser2 durjana tu bla dari mulut aku.

3. Listerine

Hah ! yang nie pun oke jugak.  time puase pun boleh buat.korang kne berkumur,lepas kumur2 dye berangin and boleh release kan sakit tu. kau jgn telan pulak bnde alah nie, kang ade yg batal puasa nnt.
kalau berkumur takpe, makruh je kn.. haha tpi kesan dye lmbt sikit la sbb bnde nie berfungsi mcm pain killer je.

4. Coklat

Haaaa... yang ini pun bagus jugak, tapi jgn la try di siang hari ye.. kecuali orang2 yang keuzuran syar'ie je okey. Part nie yang paling aku suke klau time kene ulser. boleh selalu makan coklat. kalau boleh, korang makan coklat hazelnut taw, time makan tu, kau tenyeh2 la coklat beserta kacang hazel tu kt ulser kau yang tersayang tu.mmg la pedih, tapi SEDAAAPPP !! sampai menjilat jari kaki kau jah.. hish! tak senonoh betul ! (terliur aku tgk coklat nie, balik keje ptg kng, aku nk borong byk2)
yang nie kesan nye, korang boleh tgk dlm masa 3 4 hari.. sekejap je kan?

tapi yang penting, korang kene minum banyak air. air tu perlu untuk badan selain tu, boleh mencegah kite daripada dapat penyakit. dye cuci saluran2 yg kotor.. aku bukan doktor, kng salah taip naya aku kene kutuk. hahaha...

okeng okeng okeng, cube la try test tips di atas ye.. lg2 tips yg NO. 4 tu..
percaya padaku... ia akan menghalau ulser korang yg durjana tu.

oke la, chow sin chiii... :D


*bila HATI berkata-kata, JARI akan mula MENAIP*

0 comment: